“A nuk e di ai (njeriu) se All-llahu e sheh?”
22 janar 2016
Të gjitha
falënderimet e plota dhe madhështia
absolute i takojnë vetëm All-llahut të
Madhëruar në qiell e në tokë, Zotit të
vetëm të botrave, i Cili na tërheq
vëmendjen në Kur’anin Famëlartë drejt
mbikëqyrjes së Tij në jetë dhe turpit,
teksa thotë: “A nuk e di ai (njeriu) se
All-llahu e sheh?”[1]
Salavatet dhe selamet më të përzemërta
ia dërgojmë sot në këtë ditë e në çdo
ditë të jetës tonë, zotërisë së bijve të
Ademit, Hz. Muhammedit (a.s), që u
dërgua për të plotësuar moralin dhe
mëshirë për mbarë botrat. Thotë në një
prej haditheve të tij: “Besimi është
gjashtëdhjetë[2] e
ca degë, më e larta e tyre është “la
ilahe il-lall-llah” dhe më e afërta e
tyre është largimi i së keqes nga rruga.
Edhe turpi është degë nga besimi!”[3]
Të dashur të pranishëm,
motra e vëllezër,
Tregohet se një person erdhi tek
dijetari i shquar algjerian, Shejkh
Atije Mesudi (v. 1989) dhe e pyeti:
Zotëria im, dëgjojmë shpesh njerëzit të
flasin për gogolin, çfarë është ai?
Hoxha, që njihej për zgjuarsinë dhe
inteligjencën e tij, ia ktheu: “A ke
dëshirë ta shohësh e ta njohësh
gogolin?” Personi pohoi. Hoxha vazhdoi:
“Hiqe frikën e All-llahut nga zemra jote
dhe turpin nga fytyra jote, do të bëhesh
ti vetë gogol!”
Në shënimet e tij mbi edukatën dhe
moralin e muslimanit, Shejkh Muhammed
El-Gazali, ndër të tjera thekson se:
“Turpi është shenjë e sinqertë e natyrës
së njeriut. Ai zbulon vlerën e besimit
dhe masën e edukatës së tij… Islami i ka
porositur bijtë e tij të jenë të
turpshëm… Ebu Said El-Khudri (r.a)
tregon se: “Resulull-llahu (a.s) ishte
më i turpshëm se vajza e re në dhomën e
saj dhe, kur nuk e pëlqente diçka, e
kuptonim nga fytyra e tij”[4]…
Dhe kur njeriu e humb turpin e tij, ai
humb edhe besën e tij dhe kthehet në një
egërsirë…”[5]
Në përkufizimet e ndryshme që i janë
bërë turpit, ndër të tjera është thënë
se ai është: “Ndalimi përpara krejt
gjërave që mendja i sheh si të pështira,
që shija i refuzon, si dhe mospëlqimi i
çdo gjëje që nuk e pëlqen as Krijuesi,
as krijesa”[6]
“Shenjë e turpit të njeriut me njerëzit
është edhe respektimi i të drejtave të
tjetrit dhe vlerësimi i mirësisë së tij!
Fëmija me më të madhin dhe nxënësi me
mësuesit e tij, duhet të sillen me
edukatë dhe respekt, duke mos e ngritur
zërin mbi zërin e tyre, duke mos ecur
përpara tyre. Në hadith thuhet: “Jini
modestë ndaj atyre që ju mësojnë”[7]…”[8]
Të dashur besimtarë,
Mesazhi i kësaj jave, lidhet pikërisht
me turpin dhe domosdoshmërinë e
rikthimit të shoqërisë shqiptare tek ky
moral, që duket se dita-ditës po
perëndon nga shumë mjedise, shtëpi,
individë e institucione!
Kur njeriu nuk e ka më frikë Zotin, nuk
ka as turp, nuk ka më as besë, nuk ka më
as mëshirë, nuk ka më as njerzillek,
dalëngadalë largohet dhe del nga
kornizat që përkufizojnë një njeri
normal, me virtyte e vlera, me besim e
vullnet të mirë për të ndërtuar, jo për
të shkatërruar në jetë!
A e shihni sesi ditë pas dite fëmijët
dhe të rinjtë po zhveshën nga turpi,
duke folur e vepruar sipas një
planifikimi të mirëfilltë të armiqve të
moralit, besimit dhe njerzillekut?! A e
shihni sesi ditë pas dite rinia
shqiptare tërhiqet drejt imoralitetit në
të folur, në të menduar e në të vepruar?
Ku është turpi në shkollat e vendit
tonë, ku fëmijët nuk kanë më respekt për
mësuesin, për dijen, për lartësimin në
shkallët e dijes dhe moralit? Ku është
turpi në familje, kur orët më të shumta
fëmijët i kalojnë duke ndjekur emisione
e filma, pa asnjë lloj kontrolli, fakt
që shkakton heqjen e cipës së turpit nga
fëmija dhe i riu, në praninë e të cilit
prindi sheh çfarë nuk duhet parë, dëgjon
çfarë nuk duhet dëgjuar etj!?
Ku është turpi në gjuhët e shumë të
rinjve dhe fëmijëve të kësaj kohe, në
gjuhët e të cilëve qëndrojnë si ushtarë
të bindur lloj-lloj fjalësh e sharjes,
të cilat është turpi t’i dëgjosh, jo më
t’i përmendësh? (Dhe, jam i bindur se të
gjithë jemi dëshmitarë të kësaj pike)
Në këtë pikë më kujtohet sërish një
citim i urtë nga faqet e revistës “Zani
i Naltë”, ku autori, teksa i referohet
degjenerimit të fjalorit të rinisë në
vitin 1926, ndër të tjera thekson se:
“Të shartë dëfton tri sende, tri
sëmundje: 1. Ose njeni që përdorë fjalë
të ndyra dhe të liga, është nji njeri i
lik me zemër të keqe, pa dhimpshuri dhe
naltësi shpirti. 2. Ose ka një edukatë
harbute i rritun me njerëz pa arsim dhe
pa delikatesë. 3. Ose është indiferent,
nuk ve re çë thotë, nuk shquen të mirën
nga e keqja, rron si nji drû, si nji dhí
e egër, vetëm me lumtërin e nevojës dhe
të dëfrimit t’ultë…”[9]
Është e habitshme kur dëgjon në
realitetet e sotme, kur prindi e nxit
fëmijën e vet të shajë e të përdorë
fjalë nga më të pistat, ndërkohë që
qeshet me të madhe, ai dhe krejt të
pranishmit, kur fëmija i bindet, pa e
ditur se çfarë po nxjerr nga goja, por
edhe pa e ditur të gjithë së bashku
dëmin e madh që i bëhet kësaj krijese,
që mëkohet me mungesën e turpit dhe
shqyerjen e perdes së tij që në vitet e
para të jetës!
Ndërkohë, ne si besimtarë, familjet e
fëmijët tanë, shoqëria e jonë islame,
jemi të ftuar ta posedojmë moralin e
turpit në jetë; ai nuk është dobësi, as
frikë, as mungesë guximi, përkundrazi,
kur të humbet uji i fytyrës, as gjaku
nuk të ka më asnjë vlerë!
Hz. Muhammedi (a.s) thoshte se: “Turpi
nuk sjell vetëm se mirësi”[10],
ndërsa në transmetimin tjetër: “Turpi
është krejt mirësi”[11]
Ndërsa sahabiu i nderuar Hudhejfe
ibnul-Jemani (r.a) thoshte: “Nuk ka
mirësi në një njeri që nuk ka turp prej
njerëzve!”[12]
Në përfundim të kësaj
hytbeje,
Transmetohet se i dërguari i All-llahut
ka thënë: “Kini turp nga All-llahu ashtu
si duhet!” Sahabët thanë: “Ja
Resulall-llah, ne kemi turp,
elhamdulilah!” Tha: “Nuk është ajo! Të
kesh turp nga All-llahu ashtu si duhet,
do të thotë të ruash kokën dhe çfarë ka
kuptuar, të ruash barkun dhe çfarë ka
zënë, të kujtosh vdekjen dhe shuarjen!
Ai që e do jetën e përtejme, heq dorë
nga zbukurimet e kësaj bote! Ai që i bën
këto, është turpëruar nga All-llahu
ashtu si duhet!”[13]
Imam
Muhamed B. Sytari
Myfti i Zonës Shkodër
(Hytbe e mbajtur në xhaminë e Tophanës)
Shkodër, më 22 janar 2016
[1] Kur’ani,
El-Alek: 14.
[2] Në një
trasmetim tjetër: “shtatëdhjetë e ca”.
[3] Transmetuar
nga Bukhariu.
[4] Transmetuar
nga Imam Muslimi.
[5] Muhammed
El-Gazali, “Khulukul-muslim”, botimi i
11-të, Damask, 1994, f. 169-171.
[6] Ahmed Said
Ed-Dixhevi, “Itmamu fethil-Khal-lak fi
mekarimil-akhlak”, verifikoi dhe
plotësoi Alauddin Zateri, botimi i parë,
Damask, 1996, f. 34.
[7] Transmetuar
nga Tabaraniu.
[8] Muhammed
El-Gazali, vep. e cit., f. 173.
[9] Lumo Skëndo,
“Edeb, jahu!”, në revistën “Zani i
Naltë”, nr. 1, Tiranë, gusht, 1926, f.
28.
[10]
Transmetuar nga Bukhariu, nga Umran ibni
Husajn (r.a).
[11]
Transmetuar nga Imam Muslimi.
[12] Ahmed Said
Ed-Dixhevi, vep. e cit., f. 37.
[13]
Transmetuar nga Tirmidhiu, nga Ibni
Mesudi.