“Pasha All-llahun, ai ishte shumë i ruajtur
ndaj ndalesave të All-llahut…”
07 gusht 2015
Të gjitha
falënderimet e plota dhe madhështia
absolute i takojnë vetëm All-llahut të
Madhëruar, Zotit të vetëm të botëve, i
Cili e udhëzoi njeriun drejt dijes dhe
thellimit në të, që në momentin e parë
të zbritjes së Kur’anit, kur tha: “Lexo
me emrin e Zotit tënd, i cili krijoi
(çdo gjë).”[1]
Salavatet dhe selamet më të përzemërta
ia dërgojmë sot në këtë ditë dhe në çdo
ditë të jetës tonë, zotërisë së bijve të
Ademit, Hz. Muhammedit (a.s), që u
dërgua mëshirë për të gjitha krijesat;
me dije, urtësi dhe zemërgjerësi.
Thoshte (a.s): “Me të vërtetë All-llahu
dhe melekët e Tij, banorët e qiejve dhe
të tokave, edhe bubrreca në vrimën e
saj, edhe balena; bien salavat (luten)
për atë që i mëson njerëzve të mirën!”[2]
Të dashur vëllezër
besimtarë,
Gjatë leximeve mbi temën e diturisë dhe
vlerës së saj, më tërhoqi vëmendjen një
transmetim shumë interesant, që lidhet
me sahabiun e nderuar Ebu Derda (r.a).
Ngjarjen e rrëfen bashkëkohësi i tij,
Kajs ibni Kethir, që thotë se një person
nga Medineja erdhi ta vizitonte Ebu
Derdanë (r.a), kur ai ishte në Damask.
Sahabiu e pyeti vizitorin: Për çfarë ke
ardhur, o vëllau im? Ia ktheu: Për një
hadith të Resulull-llahut (a.s), për të
cilin kam dëgjuar se ua mëson njerëzve!
Sahabiu tha: Nuk ke ndonjë nevojë
tjetër? Udhëtari ia theu: Jo!
Sahabiu e pyeti: Nuk ke ardhur për të
bërë tregti? Ia ktheu: Jo! Kam ardhur
vetëm për këtë hadith!
Sahabiu i nderuar vazhdoi: Atëherë, po
të them se e kam dëgjuar Resulull-llahun
(a.s) duke thënë: “Ai që ndjek një rrugë
në kërkim të dijes, All-llahu do ja
shtrojë rrugën për në xhennet. Melekët i
shtrijnë krahët e tyre për nxënësit e
dijes, në shenjë kënaqësie për ta. Për
dijetarin kërkon falje çdokush në qiej
dhe në tokë, edhe balenat në det! Vlera
e dijetarit ndaj adhuruesit, është si
vlera e Hënës përballë krejt yjeve të
tjerë. Dijetarët janë trashëgimtarë të
profetëve. Profetët nuk lanë trashëgimi
dinarë e dirhemë, por lanë trashëgimi
dijen! E, ai që u kap pas saj, u kap pas
një hiseje të madhe!”[3]
Të dashurit e mi,
S’ka dyshim se historia e jonë, është e
mbushur me emra të nderuar dijetarësh
dhe hulumtuesish, nga më të mëdhenjtë e
njerëzimit. Prej atyre, që u peshon
emri, dije dhe libra, fetva drite dhe
udhëzime me shembullin personal. Prej
atyre, që kur ua përmendim emrat, duhet
të ngrihemi në shenjë respekti, për
mirësinë e madhe me të cilën janë veçuar
nga Zoti i gjithësisë, që i bëri
pishtarë ndriçues për breza të tërë.
E, pa mëdyshje, një ndër këta dijetarë e
pishtarë drite, në historinë e ymmetit
islam, është edhe tabiiu i nderuar,
imami i imamëve fukaha, Ebu Hanife
Numani, All-llahu e mëshiroftë e qoftë
razi me të!
Ebu Hanife, u lind në qytetin e Kufes
(Iraku i sotëm), në vitin 80 h., në
kohën e kalifatit të Abdulmelik bin
Mervanit[4].
Më pas, nga rrëfimet e historisë,
mësojmë se i ati i Ebu Hanifes, ishte
një tregtar metrazhesh në Kufe, vendin e
të cilit e zuri i biri, për një periudhë
kohe.
Ebu Hanife “e mësoi Kur’anin përmendësh
që në fëmijërinë e tij”[5]
Ky fakt, duhet të tërheqë vëmendjen e
muslimanëve të rinj në kohën tonë, të
cilët duhet të interesohen që fëmijët e
tyre të mësojnë sa më shumë nga Kur’ani,
të bëhen hafizë do të ishte edhe më
mirë. Sepse, në Shkodër, sikurse në
krejt trevat shqiptare, ka qenë traditë
që fëmijët dhe të rinjtë të mësojnë
Kur’anin përmendësh, a të paktën, aq sa
ju nevojitet për kryerjen e ritualeve
fetare, si: namazi, lutjet e ndryshme
etj.
Prandaj, të dashur besimtarë, t’i
orientojmë fëmijët tanë drejt kurseve
fetare, pavarësisht se çfarë rruge do të
marrin më pas në jetën e tyre. Jo të
gjithë hafizët janë hoxhallarë.
Është i njohur për Shkodrën, rasti i të
nderuarit Hasan Kaduku (1865-1945), për
të cilin dëshmohet se në rininë e tij:
“në një kohë të shkurtër rreth tre
vjeçare bëhet Hafiz Kur’ani dhe dentist…
Ai diplomohet më 1908 dhe kthehet në
vendlindje si i pari mjek stomatolog,
apo siç njihej ndryshe “mjek dhëmbësh”
me diplomë universiteti…”[6]
Vëllezër besimtarë,
Duke u kthyer me vëmendjen tuaj tek
personazhi i kësaj hytbeje, ju ftoj të
dëgjojmë së bashku rrëfimin e tij për
fëmijërinë e tij, ku ndër të tjera
thotë: [E bëra haxhin, bashkë me babën
tim, në vitin 96 h., kur isha 16 vjeç.
Në Qabe pamë një plak, rreth të cilit
ishin grumbulluar njerëz të shumtë. I
thashë babës: Kush është ky njeri? Tha:
Ky është një sahabi, bashkëkohës i
Resulull-llahut (a.s). Quhet Abdull-llah
ibnul-Harith ibn Xheze’ Ez-Zubejdi
(r.a).
I thashë babës: Çfarë bart me vete nga
dija? Tha: Hadithe, të cilat i ka
dëgjuar nga Profeti (a.s). I thashë
babës: Më afro pranë tij dhe nisi të më
afronte, derisa mbërrita para duarve të
tij, ku nga ai dëgjova, se
Resulull-llahu (a.s) ka thënë: “Ai që
mësohet në fenë e All-llahut, Ai do t’ia
largojë shqetësimet e tij dhe do ta
furnizojë nga s’e pret”][7]
Nga ai moment, Ebu Hanife nis thellimin
në dijet e fesë dhe përqendrohet në
usuliddin (njohuritë dhe dituritë
themelore të bazës së jurisprudencës
islame) dhe në debatet me ateistët dhe
të devijuarit e kohës së tij. Përmendet,
se vetëm në Basra, kishte shkuar “më
shumë se 27 herë, në debate të ndryshme
dhe mbrojtjen e sheriatit…”[8]
Është me vlerë të lexohet këshilla, me
të cilën ai i drejtohet nxënësve të tij
të afërt dhe të birit, Hammadit, (që më
pas u bë një gjykatës i nderuar dhe një
njeri besimtar i përkushtuar), teksa i
ndalon të merren me debate.
I biri i thotë: “Ne të kemi ndjekur
teksa debatoje, tash po na ndalon?” Ebu
Hanife ia kthen: “Ne debatonim, si të
kishim pëllumba mbi kokë, nga frika se
mos personi që kishim përballë do të
rrëshqiste. Ndërsa ju, debatoni, duke
dëshiruar që personi që keni përballë të
rrëshqasë! Dhe, ai që dëshiron
rrëshqitjen e personit në debat, ai ka
dëshiruar femohimin e tij. E, kush
dëshiron femohimin e tjetrit, ka dalë
për vete nga feja, para se të dalë
tjetri nga feja!”[9]
Dhe, teksa ndalem te ky moment kulminant
nga këshillat e vyera të Imam Ebu
Hanifes, i drejtohem të rinjve të
nxituar, në mesin tonë, të cilët, me
njohuri të pakta dhe me vrullin rinor,
shpesh gabojnë, kur paragjykojnë të
tjerët, muslimanë a jo qofshin ata!?
Nxitohen, gabojnë, rrëshqasin dhe
prishin, në vend që të vlerësojnë kohën
e të bëhen dikushi në jetë, me edukatë
islame dhe dije të vyer, me shkolla të
larta dhe profesione, nëpërmjet të
cilave mund të dëshmojnë moralin e
Islamit në çdo fushë të jetës, duke
dëshiruar për tjetrin atë që dëshirojnë
për veten e tyre!
Të dashurit e mi,
U ndala pak te mësuesit e Imamit Ebu
Hanife. Dëshmitë e historisë thonë se ai
mësoi nga katër mijë hoxhallarë të
ditur, në mesin e të cilëve shtatë
sahabe, nëntëdhjetë e tre tabii, ndërsa
të tjerët nga pasuesit e tyre.[10]
A nuk është ky fakt, argument i dijes së
madhe të këtij burri të madh, nga
shtresa e tabiinëve, por edhe një
thirrje nga thellësitë e shekujve për
secilin prej nesh, që të mos e harxhojmë
kohën pa dobi. Vallahi, nuk ka si
kërkimi i dijes, takimi me të diturit,
dijetarët, përfitimi prej tyre, leximi
para tyre (a i lajmeve të tyre), a
dëgjimi nga ta.
Prandaj, sot, teksa shumë muslimanë janë
hutuar në labirinthet e emërtesave dhe
përkatësive medhhebore a jomedhhebore,
secili prej nesh ta rregullojë nijetin e
tij dhe të përqendrohet tek synimi i
dijes dhe fitimi i pëlqimit të Zotit
nëpërmjet saj, me dëshirën për të
ndërtuar me dije, jo për të ndezur
zjarret e përçarjes me dije, në emër të
dijes.
Sepse dija, që përdoret për të mbjellur
tendosje në mesin e muslimanëve dhe në
komunitet, nuk është dije e dobishme,
por cytje prej cytjeve të shejtanit!
Në përfundim të kësaj hytbeje, dua të
ndalem në një moment interesant, kur
kalifi i famshëm, Harun Reshidi, kërkon
nga Imam Ebu Jusufi, (një prej nxënësve
më të afërt të Imam Ebu Hanifes),
përshkrimin e Ebu Hanifes.
Ebu Jusufi thotë: “Pasha All-llahun, ai
ishte shumë i ruajtur ndaj ndalesave të
All-llahut, larg njerëzve të hutuar pas
kësaj bote, shumë i heshtur, përherë i
menduar. Ai nuk ishte thashethemexhi, as
llafazan. Nëse pyetej për një çështje,
për të cilën kishte dije, përgjigjej.
Dhe, nuk e kam parë ndonjëherë, o prijës
i besimtarëve, vetëm se të ruajtur në
veten dhe fenë e tij, të zënë me veten,
nga njerëzit dhe, të tjerët i përmendte
vetëm për mirë!”
Reshidi, pasi e dëgjoi, tha: “Ky është
morali i të mirëve!”[11]
All-llahu qoftë razi mbi Imam Ebu
Hanifen, të cilin e deshta nga dashnia e
Hoxhës tim, Shejkh Vehbi Sulejman Gavoçi
dhe, të cilin e njoha gjatë leximeve të
thelluara, duke nisur nga biografia e
mrekullueshme e shkruar dhe studiuar me
delikatesë dhe korrektësi shkencore, nga
Hoxha i jonë, Shejkh Vehbi S. Gavoçi.
All-llahu i Madhëruar na bashkoftë me
imamët tanë në xhennet, nën flamurin e
Resulull-llahut (a.s), atë ditë, kur
asgjë nuk do të ketë dobi, “vetëm kush i
paraqitet Zotit me zemër të shëndoshë”[12]!
Imam
Muhamed B. Sytari
Myfti i Zonës Shkodër
(Hytbe e mbajtur në xhaminë e Tophanës)
Shkodër, më 7 gusht 2015
[1] Kur’ani,
El-Alak: 1.
[2] Transmetuar
nga Imam Tirmidhiu.
[3] Transmetuar
nga Ebu Davudi dhe Tirmidhiu.
[4] Vehbi
Sulejman Gavoçi, “Ebu Hanifeten-Numan
imamul-eimmetil-fukaha”, botimi i 6-të,
Damask, 1999, f. 47.
[5] Po aty, f.
49.
[6]
Enciklopedia: “100 personalitete
shqiptare të kulturës islame”, botimi i
3-të, Tiranë, 2015, f. 66-67.
[7] Vehbi
Sulejman Gavoçi, vep. e cit., f. 49-50,
sipas transmetimit të Ebu Jusufit,
nxënësit të afërt të Ebu Hanifes.
[8] Po aty, f.
50.
[9] Po aty, f.
51, duke iu referuar librit:
“Menakibul-Imam Ebi Hanife”, të Ibn
El-Bezaziut, 1/121.
[10] Po aty, f.
57.
[11] Po aty, f.
82, duke iu referuar librit të Imam
Dhehebiut mbi jetën e Imam Ebu Hanifes
dhe Ebu Jusufit, me verifikim të
muhadithit dhe fakihut Shejkh Ebul-Vefa
El-Efgani. Botuar në Egjipt, me
verifikim të muhadithit dhe fakihut të
njohur Shejkh Muhammed Zahid
El-Keutheri.
[12] Kur’ani,
Esh-Shuara: 89.