15 pyetje për Myftiun e Shkodrës
nga gazeta MAPO
19 gusht 2014
(Intervistë e zhvilluar me Myftiun e Shkodrës, Imam Muhamed Sytari)
-Mund të
thuhet se muslimanizmi shqiptar, apo në
Shqipëri, i është nënshtruar njëfarë
Reformizmi në kohën e Mbretit Zog: u hoq
mbulesa për gratë ndërsa burrave u duhet
të faleshin në këmbë dhe jo në gjunjë,
madje me dorën në kraharor me salutimin
e famshëm alazog. A i mirëkuptoni këto
ndërhyrje të shtetit në fé apo ju duken
drastike? Ahmet Zogu një musliman, a nuk
u bë në njëfarë mënyre një Martin Luter
shqiptar i muslimanizmit?
“Martin Luter ka qenë një teolog i aftë
dhe vizionar, që akoma sot është
shembull inspirimi, sidomos në
bashkëbisedimet teologjike dhe studimet
rreth konceptit të reformës në fé.
Ne në Islam, besojmë tek “reformatorët e
fesë”. Është thënë nga i Dërguari i
Zotit, se do të ketë të tillë, në krye
të çdo 100 viteve. Komentatorët e kësaj
profecie, thonë se qëllimi i saj është
paralajmërimi se Zoti do ta ruajë fenë e
Tij nga devijimi, si dhe, shekull pas
shekulli, Ai do të udhëzojë dijetarë dhe
eruditë të specializuar, të cilët do të
rigjenerojnë dhe reformojnë shumë
koncepte të gabuara, që mund të kenë
hyrë në fé (siç ka ndodhur dhe akoma
ndodh), pa devijuar boshtin dhe thelbin
e saj. Akoma sot, keqinterpretues të
Kur’anit thonë se toka nuk rrotullohet!?
Në këtë kontekst, nuk besoj se
“muslimanizmi shqiptar” ka pasur
reformatorë në kuptimin e thellë të
këtij perceptimi, ndonëse dijetarët tanë
kanë qenë të shumtë dhe kanë lënë gjurmë
të thella e të dobishme në shërbim të
Thirrjes Islame në vendin tonë. Besoj se
sot, më shumë se asnjëherë tjetër, kemi
nevojë për të rigjeneruar dhe pastruar
disa pluhura, që vetëm se e dëmtojnë
fenë dhe imazhin e saj, në vendin tonë.
“Reformat në fé” nuk kanë vlerë, as
kuptim, kur vijnë nga duar jashtë
familjes së fesë. Mendoj gjithashtu se
kur një bashkësi besimtarësh toleron
prekjen e fesë dhe ndryshimin e
traditave, cilatdo qofshin ato, nga
njerëz jo të fesë, në të vërtetë,
dëshmojnë fillimin e dekadencës së tyre
shpirtërore dhe intelektuale!”
-Ka patur “thirrje” sporadike
për kthim të shqiptarëve në fenë e parë,
pra në Krishtërim... Ndoshta ju do të
thoni pse jo në paganizëm...?
“Në fakt, mua personalisht nuk më bezdis
thirrja e askujt që thërret drejt
besimit dhe fesë. Për faktin e thjeshtë,
sepse unë besoj se kushdo duhet të jetë
i lirë të besojë dhe të thërrasë në fenë
e tij. Në Kur’an thuhet: “Ju keni fenë
tuaj, unë kam fenë time”.
Përkundrazi, ne duhet ta falënderojmë
Zotin që erdhën këto ditë, në të cilat
secili mund të bëjë thirrjen e tij, i
qetë dhe i patrazuar nga askush
(kuptohet, brenda logjikës së
respektimit të kufijve dhe veshjes me
logjikën hyjnore: “Nuk ka dhunë në fé”).
Më shumë më shqetësojnë qëndrimet
joobjektive të disave, që bëjnë thirrje
fetare në vendin tim, kushdo qofshin e
drejt cilësdo fé qoftë thirrja e tyre!
Sepse, thirrja drejt fesë, nuk duhet
bërë me tendenca e hile, me nënkuptime e
fshehje nën petkun e bamirësisë, dijes
fetare a shenjtërisë.
“Feja e të parëve”? Normal që feja e të
parëve të mi është Islami, sikurse e
dikujt tjetër është Krishtërimi. A duhet
medoemos që kjo pyetje a “thirrje”, të
bëhet shkak për përçarje a konflikt mbi
bazë fetare? Jo, nuk duhet ta lejojmë!
Unë nuk mund të privoj nga e drejta e
tyre, as ata që thonë se: “feja e të
parëve tanë është paganizmi”!? Secili,
në logjikën e tij ka të drejtë brenda
një logjike relative.
Vlen realiteti dhe praktika konkrete e
njerëzve a orientimi i tyre shpirtëror,
ku ata gjejnë prehjen dhe qetësinë. Për
këtë, më shumë se thirrja për kthim në
“fenë e të parëve”, vlen respektimi,
njohja dhe pranimi i tjetrit, si dhe
rrugëtimi me seriozitet dhe vullnet të
padiskutueshëm drejt vlerave të
bashkëjetesës dhe harmonisë ndërfetare,
ku secili respekton fenë e tjetrit dhe
ku, dyert e dialogut dhe komunikimit të
ngritur mbi sinqeritetin, të kenë
mundësi të thonë fjalën e tyre dhe
përgjigjen në lidhje me këtë “thirrje”.
-A e ka bota shqiptare sot një
problem apo më saktë rrezik islamik:
nëse mund të ilustrojmë me xhihadistët
shqiptarë e kosovarë në Siri; Arid Ukën
në Gjermani që vrau ata që i kishin
çliruar vendin e të parëve; apo
përpjekjen e dështuar në Fort Diks?
“Më ka pëlqyer një analizë rreth këtyre
zhvillimeve paradoksale në botën arabe
dhe atë islame, ku në një formë a një
tjetër, jemi të përfshirë edhe ne si
muslimanë shqiptarë. Autori i analizës
thotë kështu: “Djemtë e përfshirë në
akte ekstremiste dhe përtej tyre, në
vende të ndryshme të botës, nuk kanë
dalë nga shkolla juridike islame
Hanefite, as ajo Shafiite, as ajo
Malikite, as ajo Hanbelite. Ata nuk janë
diplomuar as në Ez’herin e Kajros, as në
Zejtuna të Tunizisë, as në Damask,
Medine a Meke, as në universitetet e
shquara islame të botës tonë!”
Me këtë dua të them se shfaqjet e
ndryshme të asaj që sot dëshmohen si
ekstremizëm me një ngjyresë të caktuar
fetare (në rastin tonë, islame), duhen
shikuar më tepër si përceptime të
gabuara nga një burim i caktuar abuziv
me fenë, mbi një bazë paditurie a
këndvështrimi të ngushtë, sesa vetë
Islam, se nuk do të ishte korrekte dhe e
drejtë!
Ky është problem, që kërkon angazhimin e
njerëzve të ditur dhe intelektualëve
fetarë, për shërimin e tij, jo si një
problem i brendshëm, por si një virus i
jashtëm, që cënon bukurinë dhe
vezullimin e fesë së pastër të shpallur
nga Zoti, ku mbi të gjitha njeriu është
krijesa më e përsosur e Tij dhe
respektimi i qënies njerëzore dhe jetës
së saj, vlen më shumë tek Zoti edhe se
tërë shenjtëritë e materializuara mbi
tokë.
Kur’ani e dëshmon haptas se: “Ai që vret
një person pa të drejtë, është si të
kishte vrarë mbarë njerëzimin”.
Ndërkohë, dëshmia e Profetit Muhammed
(a.s) se: “Shkatërrimi i Qabes (vendit
të shenjtë të muslimanëve) gur pas guri,
është më e lehtë tek All-llahu sesa
vrasja e një muslimani”, është një ftesë
e shenjtë për të ruajtur shpirtin,
jetën. Për të drejtat e pasuesve të
Librave të Shenjtë (të krishterët etj.),
ai thotë: “Ai që lëndon një njeri të
besës, do të jem armiku i tij në ditën e
kiametit”!
Dëshmohet se një ditë, Profeti Muhammed
(a.s) u ngrit në këmbë në respekt të një
xhenazeje, që po kalonte afër tij. Disa
të pranishëm i thanë: “Ai është jahudi!”
Profeti ia ktheu: “A nuk është njeri?!”
Ndoshta, kulmi i ruajtjes dhe mbrojtjes
së dinjitetit njerëzor, në historinë e
Hz. Muhammedit (a.s), është atë ditë,
kur ai së bashku me pasuesit e tij, u
rikthyen në vendlindje, në Mekë,
triumfues dhe çlirimtarë. Disa
jomuslimanë të zënë rob, të cilët e
kishin lënduar dhe kishin luftuar kundër
tij, teksa i shihte para duarve të tij,
iu drejtua: “Çfarë mendoni se do të
veproj me ju në këtë moment?.. Do t’ju
them siç i tha Profeti Jusuf, vëllezërve
të tij: Shkoni, jeni të lirë!”
Unë besoj se në vendin tonë ka një klasë
të pjekur imamësh dhe islamologësh, të
cilëve u del për detyrë të
mirëmenaxhojnë kohën në rrugëtimin e
tyre drejt udhëzimit të njerëzve për
mësimin dhe edukimin e tyre me mësimet
burimore të Islamit, larg komenteve dhe
interpretimeve të pluhurosura dhe
individuale, nga kushdo qoftë! Sepse ne
nuk shenjtërojmë asnjeri në Islam,
sikurse besojmë se çdo njeri është i
gabueshëm, i mundshëm për t’u penduar e
për t’u kthyer nga Zoti dhe kërkimi i
pëlqimit të Tij në jetë!
Duhet të jemi të kujdesshëm me
praktikantët dhe besimtarët e shumtë që
frekuentojnë xhamitë dhe ndjekin
ligjëratat dhe ceremonitë e shumta
fetare, sidomos të rinjtë, për të vijuar
rrugën e traditës dhe ruajtjen e saj, si
një vlerë e madhe jo vetëm fetare, por
edhe kombëtare. Nuk duhet të ngatërrojmë
kulturën me fenë, edhe pse në të shumtën
e rasteve kultura e një populli mëkohet
nga vetë feja e tij.
Mendoj dhe besoj se rastet sporadike të
devijimit nga boshti i fesë, në
ektremitete dhe shfaqje jo në
përputhshmëri me vetë thelbin e fesë,
natyrshëm që e prishin sadopak kurbën e
lëvizjes së saj në rrafshin e
prezantimit dhe identifikimit, sidomos
sot, në kohën e globalizmit. Por, pa
asnjë dyshim, ato nuk arrijnë dot ta
devijojnë a ta denigrojnë imazhin real
të Islamit, si fé e Paqes, Dashurisë,
Mbrojtjes së vlerave njerëzore,
Respektit ndaj jetës dhe Ndërtimit të
urave komunikuese me njeriun, vëllanë
njeri!”.
Më pëlqen Horhe L. Borhes, kur thotë:
“Frutat mund ta turpërojnë drurin,
njëlloj siç mund të na turpërojnë neve
fjalët dhe veprat”!
-Disa e trumbetojnë, por Ismail
Kadare e kundërshton me forcë legjendën
se Turqia dhe feja e importuar prej saj
i ka shpëtuar shqiptarët nga “gllabërimi
sllav”. Duket se ka një vrimë që fut ujë
në këtë logjikë për faktin se ndoshta
fuqitë europiane të krishtera do na
kishin mbrojtur më fort si “të fesë së
tyre”...
“Përtej trumbetimeve dhe këndvështrimeve
që mund të ketë cilido, që lexon dhe
analizon, mbi dhe rreth historisë tonë
kombëtare, sidomos atë të shekullit të
fundit, historia është kokëfortë dhe ka
rregullat dhe logjikën e vet. Njësoj si
letërsia, që ka rregullat dhe logjikën e
saj. Edhe feja ka rregullat dhe logjikën
e vet. Poashtu diplomacia, ekonomia,
politika etj.
Nuk mund të mohojmë faktin se Islami në
trojet shqiptare ka mbërritur kohë para
osmanëve. Sikurse nuk duhet harruar dhe
neglizhuar fakti se integrimi i trojeve
tona në Perandorinë Osmane, bëri qëprej
tyre të kishte me dhjetra kryeministra,
ministra e njerëz me pushtet në këtë
perandori, që në një hark kohor rreth
pesë shekullor (megjithëse Perandoria
Osmane ka një jetëgjatësi shumë më të
madhe, 1259-1924), bashkësunduan ose
sunduan botën, si një union trojesh dhe
etnitetesh, mbi themele të pastra
islame.
Në këtë vijë logjike, nuk duhet të
harrojmë Luftrat për mbrojtjen e
Shkodrës, duke nisur nga 11 tetori i
vitit 1912 e në vijim. Nuk duhen harruar
183 ditët e para të rrethimit të
Shkodrës dhe djegia e fshatrave dhe
shtëpive shqiptare të zonave tona.
Nuk duhet harruar komandanti i shquar,
valiu i fundit i Perandorisë Osmane në
zonën tonë, Hasan Riza Pasha, që u vra
pabesisht, më 30 janar 1913, në ditët e
vështira të rrethimit sllav!
Në këtë pikë, dua t’i referohem Hamdi
Bushatit, që në vepërn e tij: “Shkodra
dhe motet”, duke u bazuar në raportet e
jezuitëve thekson si më poshtë:
“Mëngjesin e 25 prillit, me largimin e
turqve, në qytet hynë trupat malazeze me
princ Danillin në krye. Ajo që binte në
sy ndërmjet tyre ishte numri shumë i
pakët i të rinjve, shenjë që rinia ishte
sakrifikuar e gjitha. Tri-katër ditët e
para ata u sollën shumë njerëzisht, por
këto mirësjellje nuk ishin të sinqerta,
sepse ushtarët filluan të vjedhin shumë
shpejt në mes të ditës… Është theksuar
se ushtarët e Krajl Nikollës banë
shkrumb e hi ç’ka u përkiste myslimanëve
kudo nga kalonin. Famullitarët bënë të
ditur se në Pejë e Gjakovë donin t’i
detyronin myslimanët që të bëheshin
ortodoksë dhe, mbasi ata nuk u bindën, u
masakruan me qindra dhe mijëra. Kush
erdhi që andej tha se në ato anë nuk
gjeje më asnjë mysliman të vetëm. Madje
850 familje katolike nga tmerri i kësaj
kasaphane u bënë ortodoksë… Në Shkodër
konstatohen zyrtarisht 37 katolikë e
ortodoksë të vrarë nga gjylet e 73 të
vdekur nga uria. Ndërmjet myslimanëve
llogaritet që numri i të vdekurve nga
bombardimet dhe uria të jetë
katërfishi…”.
Komandanti osman, Hasan Riza Pasha, që
ra në mbrojtje të Shkodrës, kishte një
marrëdhënie të shkëlqyer me poetin tonë
kombëtar, At Gjergj Fishta. Siç
dëshmohet në histori: “(Valiu i Shkodrës
Hasan Riza Pasha) propozoi që Gjergj
Fishtës t’i akordohet medalja e
Sulltanit, Mearif II, që gjithsesi është
një mirënjohje me shumë vlerë që deri më
sot, pothuajse nuk është përmendur
fare.” – siç pohon Hamdi Bushati në
veprën e tij.
Në rivarrosjen e eshtrave të komandant
Hasan Rizait, më 1936, at Gjergj Fishta
do të mbante fjalimin e tij të
paharruar, ku dëshmonte se: “Hasan Riza
Pasha do të kujtohet si atdhetari më i
mirë për shpëtimin tonë nga kthetrat e
malazezëve dhe që u ba fli prej atyne që
nuk deshën shpëtimin e atdheut tonë,
prandaj Hasan Riza Pasha meriton të
kujtohet baraz me heronjtë e kombit
shqiptar”.
Ndërsa Dom Lazër Shantoja, në shkrimet e
tij, të përmbledhura në “Vepra”, (botuar
në Shkodër, maj, 2005), teksa i kushton
një poezi të gjatë heroit osman, që
mbrojti Shkodrën nga jomuslimanët
malazezë, ndër të tjera shkruan:
“Të falem, fatos, qi, porsi rrfé mizore,
Shkrepun ké pasë gjithmonë trimnisht në
luftime
Me shpatë të vrringllueme e lamun me
gjak për dore
Tuj korrë fitime.
---
Hasan, Hasan, kû jé? Qi mâ mî kodra,
Në kto vênde shêjte më gjak fatosash lá,
S’po t’ë shof? Tý sot tuj të thirrun
âsht marë Shkodra,
Kû jé Rizá?...
---
Ktû mî ket vorr, kû i rrebti Hasan
luftàr
Lshon rreze atdhedashtnijet permî né
Xêni prej të huejit, xêni mâ ‘j herë,
Shqyptàr,
Me dekë p’r atdhé!”
Edhe unë kam dëshirë që në këtë pikë, të
mos ndahem nga At Gjergj Fishta dhe Dom
Lazër Shantoja!”
-Një radhë studiuesish dhe
historianësh, mbrojnë tezën
“paradoksale” se sulmuesit e Turqisë
janë armiqtë e Shqipërisë duke futur në
këtë listë të parin Gjergj
Kastriotin-Skënderbeun. Ky diskur bëhet
sa për të sfiduar intelektualisht apo ka
logjikë historike brenda?
“Që nga viti 1990 e deri në ditët e
sotme, vendi ynë, Shqipëria, ka kaluar
kohëra shpesh të mjegullta, të mbushura
me lëngata e dhimbje të shumta, në shumë
drejtime, për të cilat të gjithë, në një
mënyrë a një tjetër, jemi dëshmitarë.
Të gjithë ne aspirojmë të kemi një atdhe
të fortë ekonomikisht, të qëndrueshëm
politikisht, me një siguri kombëtare të
pacënueshme, krenar në sferat
ndërkombëtare, mrekullisht përfitues nga
begatia e harmonisë ndërfetare, që ruhet
nga duar e zemra burrash e grashë,
thellësisht besimtarë në bukuritë e fesë
dhe respektimin e lirive personale, të
bazuara mbi përzgjedhjet e lira e të
sinqerta.
Të gjithë do të donim që proceset e
integrimit tonë në BE të ishin më të
shpejta, ndoshta, jo kaq të vonuara.
Sidoqoftë, lutemi dhe shpresojmë që e
ardhmja e fëmijëve tanë të jetë shumë më
e mirë se e jona.
Nuk do të dëshiroja aspak, që
studiuesit, historianët tanë a cilido
prej nesh të gjendeshim në rrobat e
ministrit të jashtëm të Turqisë, z.
Ahmet Davutoğllu, i cili, në librin e
tij: “Thellësia
strategjike”, teksa flet për raportet e
Turqisë me BE, pohon me keqardhje se:
“Marrëdhëniet Turqi-BE ndjekin një ecuri
që shkon e vjen midis këtij trashëgimi
historik dhe racionalitetit diplomatik.
Edhe në proceset diplomatike, madje, të
cilat duhet të ecin në nivel racional
dhe teknik, hyjnë në qark reflekse që
burojnë nga parametra mentalë
historike-psikologjikë të pashpresuar
aspak. Ndërsa liderët dhe intelektualët
evropianë të cilët në çdo rast s’i lënë
pa theksuar universalizmin dhe
pluralizmin si parime themelore
evropiane, kur vjen puna tek
marrëdhëniet me Turqinë, sjellin shpesh
në rend të ditës themelin kristian të
identitetit dhe kulturës evropiane...”.
Fatkeqësisht, tek ne ka plot njerëz që
vuajnë akoma komplekse të trashëguara
nga periudha e errët komuniste, të
mëkuara në gjysëm-heshtje edhe nga
propaganda histerike islamofobe e
periudhës që e pasoi.
Është koha të shtojmë lutjet që Zoti t’i
çlirojë ca mendje shqiptare nga
kompleksi i Islamit dhe islamofobia e
imponuar nga faktorë të shumtë, që
lidhen me formimin dhe deformimet në
personalitet, të shkaktuara nga periudha
e servilizmit dhe frikës!”
-ISIS, një organizatë që
konturohet përditë përmes një terrori
gjithnjë e më të ashpër, ka skicuar
kufijtë e Kalifait islamik duke futur në
të edhe trojet shqiptare. A mund të jemi
ne gjeografikisht, historikisht,
kulturalisht, politikisht pjesë e këtij
Kalifati?
“Shqipëria sot, është një vend që
aspiron të aderojë drejt Bashkimit
Europian. Është e vërtetë se ka një
rrugëtim të luhatshëm në këtë drejtim,
ama e ka të qartë vendin e saj.
Nga ana tjetër, pavarësisht asaj që
shohim dhe dëgjojmë nga mungesa e
sigurisë, vrasjet, plaçkitjet,
spastrimet etnike e fetare, në emër të
Islamit, sidomos në Siri e Irak, ai
vetëm Islam nuk është! Dhe kjo po
lexohet qartas, ditë pas dite! Nuk duhet
të neglizhojmë as analizën e realiteteve
gjeopolitike në ato zona!
Lutjet tona janë që Zoti ta mëshirojë
atë zonë dhe të pushojnë këto luftra të
çuditshme, që jo vetëm e kanë
shkatërruar një pjesë të rëndësishme të
qytetërimeve më të vjetra të botës, por
edhe kanë prishur shumë ekuilibra, jo
vetëm në atë rajon. Islami nuk ka asnjë
lidhje me këto thirrje dhe është i
pastër prej tyre!”
-A duhet të jetë Shqipëria pjesë
e Konferencës së Vendeve Islamike?
“Natyrshëm, nuk më takon mua të
përgjigjem për këtë pyetje. Ata që e
kanë në dorë këtë vendim, duhet të
kuptojnë se K.I. është një union i
ndërtuar mbi baza interesash ekonomike
dhe përtej tyre. Pjesa dërrmuese e
shteteve që aderojnë aty, janë shtete
laike, si vendi ynë.
Besoj se Shqipëria, si pjesë e K.I.,
duhet të kishte lobuar fuqishëm për të
përfituar më shumë investime nga
vëllezërit tanë muslimanë, në rrugën e
ndërtimit të një ekonomie më të fortë
dhe një mirëqenie sociale shumë më të
lartë se kjo që jetojmë sot.”
-Ç’mendoni për Faik Konicën,
Ibrahim Rugovën dhe Arbën Xhaferrin?
“Faik Konica është i largët nga koha
ime. Megjithatë, dua të citoj studiuesin
e gjuhësisë dhe letërsisë shqipe,
italianin Gaetano Petrota, i cili më
1932, në veprën e tij: “Populli, gjuha
dhe letërsia shqiptare”, i bën një
përshkrim të pashembullt Faik Konicës.
Thotë për të: “Shkrimtar penëhollë dhe
me kulturë, polemist i fortë, gojëtar
dhe politikan... Mendje e gjithanshme,
kujtesë e fortë, vullnet i ngulmët...
gjendet si në shtëpinë e vet në
Kostandinopojë e Vjenë, në Londër e
Paris, në Bruksel, Romë e Uashington”.
Përtej kësaj, besoj se akoma sot, cilido
nga ne, ndjehet tamam si Faik Konica:
“thellësisht i brengosur kur në dhjetor
të vitit 1913 Komisioni ndërkombëtar për
kufijtë e Shqipërisë jugore linte jashtë
territorit të atdheut Konicën, vendin e
tij të lindjes, që iu dha Greqisë”.
Ibrahim Rugova nuk ka nevojë të
prezantohet. Ishte një personalitet i
shquar i letrave, i politikës dhe një
burrë shteti. Unë nuk jam kritik i
letërsisë që të jap një mendim të prerë
për të. Nuk e kam lexuar veprën e tij.
Megjithatë, në Kosovë, ai gëzon një
respekt të madh në masa, edhe sot që nuk
jeton më.
Arbën Xhaferrin e kam dëgjuar dhe lexuar
shpeshherë. Mendoj se, me aq sa i kishte
dhënë Zoti jetë, u përpoq të ishte një
urë lidhëse dhe një njeri optimist, për
realizimin e marrëveshjeve ndëretnike
dhe ndërfetare, në Maqedoni. Nuk e di se
çfarë ka gjetur te Zoti i tij, pas
largimit nga kjo botë.”
-Në vijim të jehonës së debatit
Kadare-Qose, a jemi ne oksidentalë apo
orientalë?
“Në debatin e dy të mëdhenjve (në
cilëndo fushë të jetës që ato të jenë),
është mirë të mos bëhesh i tretë, do
prishësh “magjinë” e artit të tyre.
Ne shqiptarët kemi historinë tonë, me
ulje-ngritjet e saj. Se sa jemi
orientalë a oksidentalë (pa hyrë në
detaje të përkufizimeve dhe
karakteristikave të secilit term),
lypset të shihet në jetën e përditshme,
në ekonominë e masave, në moralin e tyre
dhe në raportet që kemi ne si popull me
optimizmin dhe pesimizmin për të sotmen
dhe të nesërmen.”
-Pse lutjet në institucionet e
klerit musliman shqiptar thuhen në
arabisht?
“Isha në një aktivitet fetar në një prej
trojeve shqiptare. Dikush më drejtoi
këtë pyetje: “Kam një shqetësim në
shtëpi, me djalin, mirëpo nuk di ndonjë
lutje arabisht për këtë hall që kam”.
Unë vura buzën në gaz dhe ia ktheva: Kur
të lutesh, thuaj: “O Zot i Plotfuqishëm,
Ti që je Krijuesi ynë, Mëshiruesi i
gjithësisë, Mbrojtësi ynë nga e keqja,
Udhëzuesi i zemrave tona... Të lutem,
udhëzoje djalin tim...” Personi që më
kishte pyetur, qëndroi i habitur dhe me
mimikën e fytyrës, që i kishte
ndryshuar, m’u drejtua: “Po pse, a bën
të lutemi në shqip?” E pyeta: Pse, Zoti
nuk e di shqipen?!
Unë vazhdimisht e praktikoj në ceremoni
të ndryshme fetare, kudo që jam, lutjen
në gjuhën shqipe, sepse ajo është më
afër edhe zemrave të besimtarëve, që nuk
e dinë arabishten. E kam praktikuar këtë
edhe me vëllezërit e mi në Amerikë, në
Zvicër, në Turqi, në Kosovë, kudo që
marr pjesë në tribuna e aktivitete
fetare. Ua them edhe imamëve të mi, t’i
bëjnë lutjet me
besimtarët, në gjuhën tonë. Shumë prej
tyre e praktikojnë këtë dhe më thonë se
besimtarët ndjehen shumë mirë pas këtyre
lutjeve, të cilave ua kuptojnë fjalët.
Ndërkohë, si në çdo fé tjetër, edhe në
Islam, disa lexime thelbësore, që lidhen
me adhurime të caktuara, bëhen në gjuhën
e Kur’anit, në origjinalin e tyre. Pak a
shumë, si shumë lexime në latinisht a
greqisht, që dëgjojmë në ceremonitë e
ndryshme fetare, si me rastin e
Krishtlindjes a Pashkëve.”
-A është feja sipas jush diçka
personale apo diçka që duhet
demonstruar?
“Feja është tërësia e mësimeve dhe
udhëzimeve, me të cilat Zoti, Krijuesi i
njeriut, dëshiron ta udhëzojë krijesën e
Tij më të përsosur; njeriun, në një jetë
të mbushur me sprova, vështirësi,
papritshmëri etj, që shpesh e bëjnë të
dorëzohet e të thyhet. Feja, në një
mënyrë a një tjetër, i mundëson njeriut
ruatjen e ekuilibrave të jetës dhe
marrëdhënien e tij me Zotin, me veten
dhe me tjetrin.
Në këtë kontekst, feja është një udhëzim
personal, aq sa lidhet me privatësinë e
njeriut, por edhe një thirrje për të
dëshmuar mirësitë e lidhjes kolektive,
në rite, lutje e ceremoni të ndryshme,
ku demonstrimi i fesë kthehet në një
vlerë dhe element gjallërie për
shoqërinë.
Dua të kthehem 24 vite pas në kohë. Në
Shkodër, më 9 nëntor 1990, ishin
përgatitur kushtet, që një javë më pas,
të xhumanë e 16 nëntorit, muslimanët të
rihapnin xhaminë Plumbit për kryerjen e
ritualeve të xhumasë së parë, pas 23
vitesh dhunë dhe persekutim ateist.
Nga dëshmitë arkivore, turma e panumërt
kishte tejmbushur zonën e Qafës dhe
besimtarët, muslimanë, por edhe të
krishterë, ishin aty, duke dëshmuar
bashkarisht thirrjen e shpirtit, që s’ka
forcë në botë që mund ta ndalojë, sado e
dhunshme e shtypëse që të jetë. Sepse,
siç thotë edhe dijetari i shquar
shkodran, Hafiz Ali Kraja (1900-1973):
“I lutem të Madhit Perëndi që ta ruajë
popullin shqiptar prej afetarizmit, që
është një humnerë e rrezikshme për komb
e atdhe!”
-Cilat janë problemet e
muslimanizmit aktualisht në Shqipëri dhe
botë?
“Ndoshta nuk më takon pikërisht mua të
përgjigjem gjerë e gjatë për këtë
pyetje. Por, për aq sa e gjykoj me vend,
do të kisha qenë më i lumtur sikur vendi
im të ishte çliruar nga tendencat e
shumta islamofobike, nga frika e besimit
në tërësi, nga mosrespektimi dhe lënia
pas dore e trashëgimisë kulturore
islame, nga kompleksi gati 20 vjeçar i
Xhamisë së munguar Katedrale në qendër
të kryeqytetit, nga mos përfshirja e
lëndës së edukatës fetare në shkollat e
vendit, nga mosrespektimi i femrave
muslimane që bartin shaminë e tyre në
institucione, shkolla e ambiente
publike, me preteksin e “mbrojtjes së
laicizmit”, nga mosrespektimi i
shenjtërive, si: Muaji Ramazan, ku
bashkitë, komunat etj, nuk kanë thuajse
asnjë investim për taksapaguesit e tyre
muslimanë, në shenjë respekti dhe
vlerësimi për këtë muaj të shenjtë, nga
degjenerimi i procesit të kthimit dhe
kompensimit të pronave etj.
Në një hapësirë tjetër, kjo pyetje do
kishte një përgjigje më të detajuar.”
-A ekziston një harmoni fetare e
rendit të lartë në Shqipëri, apo është
më shumë indiferencë fetare?
“Harmonia fetare qëndron në themelet e
një shteti me përzierje fetare, si
Shqipëria. Nga ana tjetër, nuk ka kuptim
kjo pyetje në një vend ku ka Islam, që
nxit harmoni dhe mirëkuptim, dialog,
tolerancë dhe bashkëjetesë paqësore me
jomuslimanët, sidomos kur janë pasues të
një Libri hyjnor. Aty ku janë
muslimanët, është edhe harmonia fetare,
pa më të voglin dyshim!
Sot, në vendin tonë, në qytete dhe zona
të ndryshme të përziera, muslimanë dhe
të krishterë jetojnë në një pallat,
punojnë në një punishte, shesin dhe
blejnë te njëri-tjetri, urohen dhe
vizitohen për festat fetare reciproke,
kanë lidhje të ndryshme familjare a
kumbari etj. Kjo çfarë quhet? Kjo është
zemra e harmonisë dhe mirëkuptimit në
rang social!
Ndërkohë, prijësit fetarë, mendoj se
kanë ende më shumë për të dhënë në
drejtim të forcimit të bashkëpunimit në
mes vete, në shërbim të bashkësive
përkatëse. Duhet më shumë angazhim për
ta shtuar cilësinë e takimeve dhe
tryezave, urimeve dhe festave, që na
bashkojnë. Këtë e them, me dëshirën e
mirë të vijimit të traditës dhe forcimit
akoma më shumë të kësaj harmonie, brenda
kufijve dhe rregullave të ndërsjellta. E
kemi për detyrë dhe një dëshmi e
përkushtimit tonë fetar dhe kombëtar!
Më vjen keq që autoritetet në Shkodër,
nuk arritën të realizojnë teknikisht një
propozim që kisha me rastin e 100
vjetorit të Pavarësisë; lidhjen e
Xhamisë së Madhe, Kishës Françskane dhe
Kishës Ortodokse me flamuj dhe ndriçues.
Njësoj, si mosmiratimin e propozimit
tonë të përësritur, që sheshit ku janë
vendosur këto tre objekte kulti, t’i
ndryshohet emri në: “Sheshi Harmonia”.
-A ka në Shqipëri dy rryma
brenda muslimanëve: ata të vijës së
ashpër apo ëahabi dhe ata të një linje
më të moderuar që zë fill pikërisht në
kohën e Zogut?
“Sot në Shqipëri, muslimanët kanë nevojë
më shumë se kurrë për t’u lidhur më
shumë në mes vete, për të unifikuar disa
standarte që lidhen me jetën fetare,
xhaminë, medresetë, Universitetin, në
kuadër të thirrjeve kur’anore, që
thërrasin përherë për një prezantim sa
më të denjë për të dëshmuar begatitë e
bashkësisë dhe vëllazërisë së sinqertë e
të pastër islame.”
-A vazhdon edhe në kushtet e
sotme që “feja e shqiptarit të jetë
shqiptaria”? Apo duhet “të shohim kisha
e xhamia...”?
“Valiu osman i Libanit, shkodrani i
krishterë, Vaso Pasha, kur i ka shkruar
vargjet e tij të famshme, me siguri ka
pasur ndër mend, lidhjen e shqiptarëve
në shërbim të interesit kombëtar. Sot,
besoj është tejkaluar ky prag dhe
shqiptarët jetojnë në realitete, që në
kohën e valiut osman të krishterë, Vaso
Pasha, do të dukeshin utopike.
Unë them se sa më shumë që besimtarët të
frekuentojnë objektet e tyre të kultit,
sa më tepër që të kthehen nga feja dhe
morali i saj, aq më e qetë dhe e
shëndoshë do të jetë kjo shoqëri: do të
ketë më pak perversitete djallëzore, më
pak vrasje, më pak krim në familje, më
pak korrupsion, më
pak mashtrim, më pak hile, më pak smirë,
më pak injorancë, më pak dembelizëm për
të punuar, më pak arrogancë, më pak…”.
Intervistoi: Alfred Lela
(botuar në gazetën MAPO, Tiranë, 16 gusht 2014)
http://mapo.al/2014/08/muhamed-sytari-islami-ne-trojet-shqiptare-ka-mberritur-kohe-para-osmaneve/