“Fanatizmi është një entuziazëm që djeg,
jo një e vërtetë që ndriçon!”
09 gusht 2014
Imam
Muhamed Sytari
Myfti i Zonës Shkodër
“Në Islam, besimi i
saktë është frut i vullnetit të lirë”[1],
shkruan dijetari dhe mendimtari i shquar
islam i shekullit të kaluar, Shejkh
Muhamed El-Gazali, në një ndër
kryeveprat e tij rreth fanatizmit dhe
tolerancës, në mes të Krishtërimit dhe
Islamit.
Natyrshëm, në një botë të rënduar nga
luftrat dhe mashtrimet, spastrimet
etnike e dallimet raciste, shpesh me
ngjyresë fetare, të gjithë jemi të ftuar
të pyesim me qetësi në brendësi të
vetes: A është ky thelbi i fesë sime? A
është kjo feja, që Zoti ka zbritur për
njerëzimin, si mëshirë e balsam shërues
për lëngatat e shumta shoqërore? A janë
vrasjet, dhunimet dhe shkeljet e të
drejtave të besimtarëve (të ndryshëm nga
ne), feja, në të cilën ne besojmë dhe me
të cilën shpresojmë të afrohemi tek
Zoti?
Këto pyetje, e të tjera të ngjashme me
to, duhet t’ia drejtojë vetes çdo
musliman, çdo i krishterë, çdokush që
beson në një fé, që ka një Libër Hyjnor
e një të Dërguar nga Zoti i gjithësisë!
Në fund të vitit të kaluar, teksa bëja
llogaritë e vitit kalendarik 2013, prej
të cilit po ndaheshim, vit që u mbyll me
shkatërrimin e xhamive në Angola (veprim
fanatik e ekstremist fetar, për të cilin
askush nuk e ngriti zërin dhe askush nuk
u distancua publikisht), publikova
shkrimin me titull: “Viti 2013- vit i
dekadencës shpirtërore të njeriut
bashkëkohor…”.
Akoma sot, pasi kanë kaluar rreth tetë
muaj nga ai shkrim, unë vazhdoj të besoj
se bota e sotme, njësoj si ajo e vitit
që lamë pas, vazhdon të rrugëtojë në
momentet më të errëta të historisë së
saj.
Citoj nga shkrimi në fjalë: “Njeriu i
vitit 2013 dështoi në rrugën e
vërtetimit se është i denjë të dëshmojë
vëllazërinë e shenjtë humane, atë për të
cilën Zoti i njeriut, nëpërmjet Librave
të Shenjtë, e ka ftuar atë ta dojë e ta
respektojë vëllanë e tij human, të dojë
për tjetrin atë që do për vete, të mos
punojë pas krahëve, të mos vrasë, të mos
bëjë tregëti me imoralitetin etj.
Me veprën e tij, njeriu bashkëkohor i
vitit 2013 vërtetoi dekadencën dhe
rrugëtimin në labirinthet e errëta të
injorancës dhe fanatizmit ekstremist e
vrastar, pa mëshirë e dhembshuri, pa
ndjenja njerëzore...”.
Dhe kjo dekadencë, sa vjen e shtohet,
fatkeqësisht!? Tashmë, ajo ka marrë një
pamje edhe më të frikshme, edhe më të
kobshme, që na bën të gjithëve të
reflektojmë e të mbajmë pozicionin tonë
në raport me atë që shohim e dëgjojmë
dhe qëndrimin që duhet mbajtur në raport
me të ardhmen, për të cilën aspirojmë!
Ky vit, u dëshmua si viti i
pashpirtësisë së atyre, që shkelën dhe
grisën shenjtërinë e Muajit të Shenjtë
Ramazan, duke vrarë, bombarduar e
shkatërruar jetë të pafajshme, fëmijë me
fytyra të dritshme, pasuri e shtëpi të
muslimanëve të izoluar në Gaza të
Palestinës së pushtuar!
U dëshmua si vit i ndëshkimeve kolektive
të krishterëve të pafajshëm në Musil dhe
jezidive të pafajshëm në malet e
Sinxharit, vetëm e vetëm, se ndryshojnë
në mendim e fé nga ca të armatosur nga
kushdei se ku e kush, për të mbjellur
injorancë e dhunë në tokë!
U lëndova shumë, kur pashë se harfi
kur’anor “Nún”, i shtrenjti “Nún”, për
të cilin Zoti betohet në Librin e Tij, u
vendos si shenjë racizmi e intolerance,
mbi shtëpitë e të krishterëve të
pafajshëm në Musilin e Irakut të sotëm!?
A ka logjikë fetare e islame një veprim
i tillë? A mund ta pranoj unë si
musliman këtë spastrim etnik e fetar,
gjoja në emër të Islamit?! Cilit Islam?!
A mund ta pranoj unë si musliman i
thjeshjtë, por edhe si islamolog e
prijës fetar, një veprim të tillë në
emër të fesë sime? Jo, KURRË! Kjo nuk
është feja ime! Ky nuk është Islami i
Kur’anit dhe i Hz. Muhammedit! Kjo është
injoranca vrastare, që shënon me “Nún”
edhe shtëpinë time, edhe mua, edhe
familjen time, edhe çdo musliman
besimtar në lirinë e besimit dhe
respektimin e tjetrit, edhe besimin tim,
edhe fenë time!
Po lexoja me vëmendje një ndër studimet
e shumta të dijetarit botëror, Shejkh
Ahmed Keftaro, rreth dialogut ndërfetar
dhe respektimit të jomuslimanëve në
Islam. Shkruante: “Kur’ani Famëlartë, në
tërësinë e tij është dialog i lirë dhe i
respektuar, në mes Hz. Muhammedit (a.s)
dhe të dërguarve para tij dhe popujve
kundërshtarë të tyre në fé. Ai ishte një
dialog i lirë, i moralshëm, logjik…
Pastaj, në kohën, kur dërgesës profetike
të Muhammedit (a.s) iu shtua edhe
pushteti dhe forca e organizimit, zbriti
ajeti kur’anor: “Nuk ka dhunë në fé”…
Tradita profetike e Hz. Muhammedit (a.s)
në marrëdhëniet me jomuslimanët, nuk
ishte asgjë tjetër vetëm se një praktikë
e pastër e lirisë së feve dhe një
thirrje drejt dialogut të ndërtuar mbi
bazat e respektit të ndërsjellët, mbi
themele logjike dhe argumente të qarta,
në kërkim të së vërtetës.
Ndërkohë historia islame është e mbushur
me shembuj të pastër sesi kalifët dhe
dijetarët islamë zhvillonin takime dhe
bashkëbisedime intelektuale, ku dialogu
i lirë (me aq sa kuptohet nga kjo fjalë)
ishte etiketë qytetëruese, sidomos në
kalifatin emevit dhe atë abasit, të
nxitur nga vlerat e Kur’anit dhe
Traditës profetike në këtë drejtim…”[2]
Ndërkohë, në librin e tij: “Rruga e së
vërtetës”, Kryemyftiu sirian ndër të
tjera thekson se: “Kur kristianët e
Nexhranit e vizituan Hz. Muhammedin
(a.s), ai me respekt e dëshirë i lejoi
ato të bënin lutjet në xhaminë e tij.
Kur perandoria e Islamit shtrihej nga
Kina deri në Francë, një tempull
romak në Damask u përkiste njësoj, edhe
myslimanëve edhe kristianëve, të cilët
hynin dhe dilnin nga një derë dhe i
thonin lutjet e tyre në tolerancë dhe të
lirë. Për shkak të përqafimit të Islamit
nga një numër i madh kristianësh në
Siri, gjysma myslimane nuk kishte më
vend të mjaftueshëm për t’u falur,
kështu që Kalifi El-Velid u kërkoi
kristianëve të hiqnin dorë nga gjysma e
tyre e tempullit, në favor të
myslimanëve, në shkëmbim të një çmimi
dhjetë herë më shumë, për të cilin
ata me dëshirë ranë dakord.
Kalifi, i cili qeveriste gjysmën e botës
së lashtë në atë kohë mund ta kishte
marrë tempullin me forcë, por meqenëse
Islami është feja e lirisë, drejtësisë
dhe adhurimit për të gjithë fetë e
reveluara ai mund të bënte vetëm atë që
bëri.
Pikëpamja e Islamit ndaj hebrenjve dhe
ndjekësve të të gjithë feve të reveluara
mund të nxirret si rrjedhim i këtij
hadithi profetik : “Kushdo që trazon
(ngacmon) një jomysliman do të jetë
kundërshtari im në Ditën e
Gjykimit dhe unë do të fitoj” - (Ibn
Maxheh).[3]
Po të thellohemi më tej në historinë
islame, atë të lavdisë së kalifateve të
drejta, do të gjejmë se: “Një atmosferë
e mrekullueshme nga atmosferat e lirisë
së të menduarit është edhe kuvendi i
organizuar nga kalifi abasit El-Me’mun,
për Imamin Ali ibn Musa Er-Rida, ku
ishin ftuar dijetarë të krishterë,
mexhusë e të tjerë nga fetë dhe besimet
e përhapura asokohe. Dialogu i
ndërsjellët në atë kuvend, konsiderohet
si një dëshmi historike e asaj çfarë
përfaqëson Islami në horizontin e gjerë
dhe zemërgjerësinë në fushën e thirrjes
dhe besimit”.[4]
Por, ka edhe shumë argumente e dëshmi
kur’anor e profetike, të përkthyera në
histori të jetuar, përtej tubimeve dhe
kuvendeve të dialogut dhe respektimit
ndërfetar, në të shkuarën e ndërtuar mbi
burimet dhe themelet e kulturës
kur’anore dhe traditave profetike.
Është shumë interesant rasti i
Shejkhul-Islamit Ibn Tejmije, në
mbrojtje të krishterëve sirianë, në
ditët e pushtimeve tatare. Ja sesi
dëshmohet ky moment, që përbën histori
më vete, në raportet e mbrojtjes së të
krishterëve dhe jomuslimanëve në
përgjithësi, në shoqëritë islame: “Prej
shembujve dhe dëshmive historike, që
tregojnë angazhimin e muslimanëve për
mbrojtjen e “njerëzve të besës” (jo
muslimanëve në shtetin islam), është
edhe qëndrimi i Shejkuhl-Islamit Ibn
Tejmije (v. 1328 e.r.), kur tatarët
pushtuan Damaskun.
Asokohe, mbreti tatar vendosi të lirojë
nga burgu vetëm muslimanët. Por,
dijetari i shquar Ibn Tejmije e refuzoi
me të madhe këtë vendim dhe kërkoi
lirimin e krejt të burgosurve, muslimanë
e të krishterë, duke sqaruar se: “Ne nuk
pranojmë vetëm se lirimin e plotë të
krejt të burgosurve, muslimanë dhe
jomuslimanë, sepse ata janë në besën
tonë. Nuk do të lëmë asnjë të burgosur,
as prej njerëzve të besës, as prej
njerëzve të fesë tonë”. Madje, Ibn
Tejmije ua obligoi muslimanëve
vijimësinë e luftës deri në lirimin e
plotë të krejt të burgosurve, gjë që e
detyroi mbretin tatar t’i lironte krejt
të burgosurit”.[5]
Ky është Islami (shembujt argumentues që
përbëjnë fé, janë të shumtë dhe të
panumërt, nuk mund të bitisen në këtë
material modest), feja ime, thirrja ime,
besimi im, në të cilin mbështetem dhe
përpiqem si musliman, por edhe si
qytetar shqiptar dhe si banor i kësaj
toke, të ndërtoj urat e komunikimit dhe
dialogut me cilindo, që ka zgjedhur në
lirinë e vullnetit të tij të jetë
ndryshe nga unë në besim e fé!
Dua ta mbyll, me një mesazh, që i
drejtohet sojit tim, prijësve fetarë, të
cilësdo feje qofshin, nga një njeri i
urtë e i ditur, thellësisht kuptues i
vërtetësive të fesë dhe thirrës drejt
tyre; Shejkh Ahmed Keftaro (1915-2004).
Në kujtimet e tij, Kryemyftiu i Sirisë,
dëshmon: “E kam vizituar Vatikanin tre
herë, ku jam takuar me Papa Gjon Palin
II. Herën e parë, kur më kërkoi të mbaja
një referat në Vatikan me temë: “E
ardhmja e Islamit dhe Krishtërimit në
kohët moderne”. Herën e dytë, kur mbajta
një referat në Universitetin e Milanos,
me temë: “Toleranca fetare në Islam”.
Herën e tretë, në një takim të posaçëm
me Papën, që zgjati 60 minuta, i thashë
Papa
Gjon Palit II: A e di se kush është
shkaku kryesor i përhapjes së ateizmit
në botë? Ma ktheu: Kush? I thashë: Ti!
(Kur Papa dëgjoi këtë përgjigje, e pashë
se u sikletos dhe u bezdis prej saj.)
Pastaj vijova: Edhe unë! Më pyeti: Si ka
mundësi kjo? Ia ktheva: Sepse ne,
njerëzit e fesë, e kemi paraqitur fenë
në mënyrë jologjike, as në vërtetësinë e
saj, as në formën më të bukur e të
pranuar… Historia na tregon sesi u
përçanë drejtimet fetare në krishtërim,
poashtu edhe në Islam. Ndërsa ne, nuk e
kemi guximin ta kthejmë fenë në
origjinën e saj”.[6]
Sepse, siç thotë edhe Shejkh Muhammed
El-Gazali: “Fanatizmi është një
entuziazëm që djeg, jo një e vërtetë që
ndriçon”[7] dhe
fanatizmi injorant, i ndërtuar mbi
perversite në emër të fesë, nuk është
feja ime!
Zot, ki mëshirë për muslimanët e
pafajshëm në Gaza, për të krishterët e
pafajshëm në Musil, për jeziditët e
pafajshëm në Sinxhar, për muslimanët në
Turkistanin e largët, për muslimanët e
Afrikës, për muslimanët e Burmas, për të
gjitha krijesat e Tua të pafajshme në
mbarë botën, që vriten e ndëshkohen, që
shkelen e dhunohen, nga injoranca dhe
fanatizmi afetar, shpesh i veshur edhe
me rrobat e fesë, cilësdo fé!
Shkodër, më 9
gusht 2014
[1] Shejkh
Muhammed El-Gazali, “Et-Teassubu
vet-Tesamuhu bejnel-Mesihijjeti
vel-Islam”, Kajro, 1997, fq. 9.
[2] Nga studimi
i paraqitur nga Kryemyftiu i Sirisë,
Shejkh Ahmed Keftaro, në konferencën e
organizuar nga Këshilli Botëror për
Fetë, në San-Francisko, 1990.
[3] Shejkh Ahmed
Keftaro, “Rruga e së vërtetës”,
dorëshkrimi në gjuhën shqipe, përkthyer
nga anglishtja nga znj. Shpresa Bushati,
Shkodër, 2009.
[4]
Ajetull-llahil-udhma Es-Sejjid Muhammed
Husejn Fadlull-llah, “El-Hivaru
fil-Kur’an”, botimi i V-të, Bejrut,
1996, fq. 41.
[5] Dr. Bessam
Axhik, “El-Hivarul-Islamil-Mesihi”,
botimi i III-të, Damask, 2008, fq. 39.
(Duke u bazuar në referencat përkatëse).
[6] Imad Neddaf,
“Esh-Shejkh Ahmed Keftaro jetehaddeth”,
botimi I, Damask, 1997, fq. 131.
[7] Shejkh
Muhammed El-Gazali, “Et-Teassubu
vet-Tesamuhu bejnel-Mesihijjeti
vel-Islam”, Kajro, 1997, fq. 79.