Çanakkale- aty ku fjala “shehid”
mbeti kryefjalë…
Pendik, 21 qershor 2008
Imam
Muhamed B. Sytari
Emocionet që
përjetohen kur nisesh për të vizituar
historinë e 59408 shehidëve të
Çanakkalesë, në mesin e të cilëve edhe
shumë shqiptarë nga të gjitha trevat
shqipfolëse, janë krejt legjitime. Janë
emocione që përjetohen duke lexuar e
parë nga afër historinë e besimtarëve që
i dhanë fund, me fundin e jetës së tyre,
historisë së kolonizimit kundër lirisë
dhe besimit të popujve. Është historia e
mposhtjes së përpjekjeve kryqtare për të
minuar kalifatin shumëshekullor, rrënjët
e të cilit ujiten te Resulull-llahu (a.s)...
“I plagosur rëndë Hasan efendiu, një
burrë i moshuar, në shtratin e betejës
tetë mujore, i kërkoi disa prej atyre që
e asistonin, ta ngrinin në këmbë. Të
habitur nga insistimi i tij, ata e
ndihmuan të realizonte kërkesën e tij. “Zahmet
ja Resulall-llah”- thërret i moshuari.
“Do vija unë tek ti me shpirtin tim!”…
dhe Çanakkalesë i shtohet edhe një
shehid që largohet ëmbëlsisht nga kjo
botë, në shoqërinë e Resulull-llahut (a.s)…”.
Kjo histori e të shumta të ngjashme me
të, në gojën e ciceronit të grupit tonë,
më bënë ta dua edhe më shumë shpirtin e
Çanakkalesë dhe sinqeritetin e rreth 60
mijë shehidëve të rënë në mbrojtje të
besimit, nderit, fesë, tokës, dinjitetit
njerëzor...
Historia e Çanakkalesë[1] (1915) është
kompetencë e historianëve të aftë, të
cilët analizojnë stacionet e ndryshme të
saj dhe japin mesazhet e duhura që mbart
në vetëvete historia tetëmujore e
përballjes së gjallë në mes forcës së
besimit dhe arrogancës së paganizmit,
dritës së qytetërimit dhe errësirës së
injorancës. Megjithatë, në këto rreshta
do të ndalem në disa stacione që hasen
krejt natyrshëm gjatë vizitës së gjallë
në historinë e trupëzuar të këtij vendi.
1. Objekti i parë me të
cilin u prezantuam që në hapat e parë të
vizitës tonë në Çanakkalenë e famshme,
ishte një përmendore me masa të
konsiderueshme (aq sa për t’u quajtur
rëndomtë, e madhe) në zemër të së cilës
ishte gdhendur një kryq i madh. I
përkiste të rënëve anglezë në këtë vend!
Në të vërtetë, personalisht, nuk e kisha
menduar përballjen me këtë objekt (aq më
tepër me kryqin e gdhendur në zemër të
tij), jo për vetë objektin sesa për
mendimin e thjeshtë se na ishte thënë që
do vizitonim shehidët e ymmetit,
dëshmorët e teuhidit! Por, ja që në këtë
“fushë-betejë” historike dikush kishte
toleruar që edhe pushtuesve agresorë t’u
ngrihej një përmendore, në mënyrë që
njerëzit e tyre (në Evropë e jashtë saj)
të dinin se edhe për ta ka një cak, i
cili quhet Çanakkale! Caku i një
agresori në prehërin e madh të një
populli e një ymmeti me besim të madh e
kulturë hyjnore, me qytetërim të lashtë
e tolerancë unikale në botë!
Një obelisk i ngjashëm me atë të
anglezëve, por shumëfish më i lartë e më
madhështor (pa objekte fetare të
gdhendura), në majë të një kodre,
qëndronte ai i pushtuesve të rënë nga
Zelanda. Tutje, edhe francezët e kishin
një të tillë... Subhanall-llah, kaderi
hyjnor i kishte bashkuar këta njerëz, në
këtë vend, në dy pozita krejtësisht të
kundërta, njëkohësisht dëshmitarë të
gjallë, por të heshtur, të dy
realiteteve të ndryshme besimore,
qytetëruese e kulturore, pjesë e
historisë njerëzore...
2. Përballë pllakës së
kristaltë, mbi të cilën ishin shënuar
emrat e qyteteve dhe shteteve prej ku
kishin ardhur ushtarët-shehidë muslimanë,
si dhe numri përkatës i të rënëve nga
secila kombësi, qëndrova i heshtur, por
i mahnitur. Lexoja: Adana, Ankara,
Bengazi (Libi), Dibra[2] (Arnavutluk[3]),
Dijarbekir, Drama[4] (Junanistan[5]),
Elbasan[6] (Arnavutluk), Bulgaristan[7],
Gaza (Palestinë), Kejlan (Iran), Girit[8]
(Junanistan), Haleb[9] (Siri),
Halilurrahman[10] (Palestinë), Hama[11]
(Siri), Hixhaz[12] (Arabi Saudite),
Hurean[13] (Siri), Istanbul[14], Iskodra[15]
(Arnavutluk), Izmir[16], Kalkandelen[17]
(Maqedoni), Kerbela[18] (Irak), Kerkuk[19]
(Irak), Kirim[20] (Ukrainë), Konja[21],
Kosova[22], Kostence[23] (Rumani),
Kudus[24] (Palestinë), Lazikije (Siri),
Manastir[25] (Meqedoni), Mitrovicë[26] (Kosova),
Prizren[27] (Kosova), Sakiz[28] (Junanistan),
Samsun[29], Sana[30] (Jemen), Tebriz[31]
(Iran), Trablus[32] (Libia), Trablus[33]
(Lubnan[34]), Uskup[35] (Maqedoni),
Varna[36] (Bulgaristan), Vidin[37] (Bulgaristan),
Vuçiternë[38] (Kosova), Jafa[39] (Israil),
Gjakova[40] (Kosova), Janja[41] (Arnavutluk),
etj. Shënoheshin pjesëmarrës nga 141
vende, ose 59408 shehidë![42]
E në atë mori të madhe emrash e numrash,
sytë e mi u përqendruan edhe te shënimi:
Iskodra (Arnavutluk)
dhe numri i shehidëve të rënë: 17 djem
të rinj (kryesisht)!
Emocion i veçantë, i papërjetuar më parë!
Mendo, 17 të rinj muslimanë nga qyteti
im që kishin dhënë jetën e tyre të
shtrenjtë për mbrojtjen e besimit dhe
nderit të një ymeti të tërë! 17 djem të
rinj nga vilajeti i Shkodrës që ishin
shuar, atje larg, në Çanakkale për të
mbrojtur lirinë e popujve kundër
mizorisë së kolonizatorëve, kundër
shkelësve të lirisë së besimit, kundër
një ozurpatori shumë të fuqishëm
materialisht, por shumë mjeran e meskin
nga ana shpirtërore e qytetëruese! E
shpirti i madh i besimit të muslimanëve
të rinj shkodranë, por jo vetëm, thuri
lavdinë e një populli, lavdinë e një
ymeti, lavdinë e një historie plot lavdi!
Rahmete e lutje të sinqerta për këta
mbrojtës të denjë të lirisë, besimit,
nderit e tokës!
3. Pavarësisht
sipërfaqes së madhe të zonës që po
vizitonim, ku ishin përzier gjurmët
origjinale të tuneleve të llojllojshme e
llogoreve të shumta, me obelisqet,
përmendoret, pllakat përkujtimore e
memorialet, numri i vizitorëve të shumtë
në çdo cep të saj, nuk kishte se si të
mos të tërhiqte vëmendjen!
Gjithandej grupe të rinjsh, më të rritur,
të moshuar. Ciceronët nuk pushonin.
Aparatet e ndryshme që fotografonin të
zotët e tyre, kishin kohë që nuk
ndalonin. Pak më tutje, shitësit e
shumtë pas kjoskave të mirësistemuara
ishin në aktivitet të pandërprerë. Me
pak fjalë, në Çanakkale, edhe pse kishte
dekada që beteja tetëmujore e vitit 1915
kishte mbaruar, vendi akoma gumëzhinte
dhe gjallëronte. Vizitorët ishin të
panumërt! Ishin turqë, anglezë, ishte
grupi ynë[43] me rreth 25 vetë, grupe të
panumërta...
Mendova, me tërë këtë vapë (temperatura
i kalonte 35 gradë, ndërkohë që dielli e
kishte kaluar zenitin), megjithë
largësinë dhe rrugën e gjatë nga
Stambolli (por edhe përtej tij), të
gjithë kishin një dëshirë të lexueshme
në sjelljen e tyre, për ta vizituar këtë
vend! Ta preknin, ta fotografonin, të
fotografoheshin në vendet e shumta
historike të tij!
Të gjithë kishin dëshirë që nesër, pasi
të ishin kthyer në vendet e tyre, pranë
të dashurve e dashamirëve, të thonin: “Edhe
unë e kam vizituar Çanakkalenë! Edhe unë
isha atje...!”
Para përmendores së të riut
shkodran Hasan Haxhia...
“Shkodran, shkodran..!”, thirri njëri
prej anëtarëve të grupit tonë. Kaq ishte
e mjaftueshme që emocionet të ndizeshin
edhe më shumë, në atë vend, ku vetëm
emocionet nuk mungojnë. Janë prezente më
shumë se asnjëherë tjetër, më fuqishëm,
më pranë zemrës e ndërgjegjes!
“Iskodra- Hacioğlu Hasan- Doğum: 1895-
20 yaşında”! Ky është shënimi i gdhendur
në përmendoren e shehidit 20 vjeçar nga
Shkodra, Hasan Haxhia, i lindur në vitin
1895!
Në mesin e pllakave të panumërta prej
mermeri, përmendore të disa prej të
rënëve në Çanakkale, ndodhej edhe i riu
Hasan nga Shkodra.
Nuk mund ta fshija dot emocionin që m’u
krijua kur e lexova emrin e shehidit dhe
prejardhjen e tij.., ishte qyteti im,
qyteti ynë (i Hasan Haxhisë dhe imi),
një lidhëse e fortë shtesë që më bënte
të ndjeja për të respekt, nderim, pse jo
dhe krenari për të dhe për vete! Ndjeja
krenari për të, sepse i ishte
paracaktuar të ishte prej shehidëve të
këtij ymeti, një dëshmi e madhe që nuk e
arrin kushdo e kurdo në jetë! Krenari
për vete, pasi ndodhesha para
përmendores së një shehidi, me të cilin,
përveç lidhjes kryesore besimit e fesë,
më lidhte edhe një element shtesë,
vendlindja!
Për pak minuta, të bëhet se ai është aty
përballë teje, të buzëqesh me nurin e
shehidit dhe të tregon për atë moment
fatlum të marrjes së dëshmisë së
dëshmorit në rrugën e mbrojtjes së
besimit, fesë, nderit, tokës, ymetit...
Të bëhet se Hasan Haxhia, me shpirtin e
tij të pastër, është aty para syve të tu
duke të rrëfyer episodet kryesore të
betejës, së cilës i dhuroi edhe më të
shtrenjtën gjë në jetë, shpirtin! Të
bëhet se Hasan Haxhia, me përkujtimin e
tij të shtrenjtë e madhështor, qëndron
burrëror (edhe pse është i ri, me
martirizimin e tij ia ka kaluar burrave!),
e shikon përtej horizonteve, nga Shkodra
e tij e dashur, të cilën e braktisi në
emër të besimit, e së cilës iu kthye
shehid... Ndonëse, vitet që pasuan
martirizimin e tij, ishin të errëta, të
hirta, të zizuara nga hijet e femohimit
(ku doemos mohohej çdo vlerë e lidhur me
besimin) për Shkodrën e krejt Shqipërinë,
sot, emri i Hasan Haxhisë mori
dimensione që e tejkalojnë periudhën e
heshtjes dhe të harresës së emrit të tij...
Hasan Haxhia, me shpirtin dhe kujtimin e
tij, iu rikthye Shkodrës burrë, trim,
besimtar, shehid...
E lumja Shkodër për shehidin e saj! E
lumja Shkodër për shehidët e saj!
Mëshira e All-llahut qoftë mbi Hasan
Haxhinë dhe vëllezërit e tij të rënë në
Çanakkale, si mbrojtës të denjë të
besimit e dinjitetit njerëzor! Mëshira
dhe begatia e All-llahut qoftë mbi
heronjtë e besimit islam, në mesin e të
cilëve edhe shehidi shkodran Hasan
Haxhia...
(Pjesë nga shënimet e mia në dorëshkrim,
me titull: “Sevelim, sevilelim…”,
nga udhëtimi në Turqi, 16-22 qershor
2008, me një grup imamësh dhe
myftilerësh të KMSh.
Ky material botohet për herë të parë, pa
ndryshime).
(Shkodër, më 18 mars 2014,
në 99 vjetorin e triumfit në
Ngushticën e Bosforit.)
__________________________________
[1] Çanakkaleja është qytet i shkullit
të XV, i themeluar në kohën e Sulltan
Fatih Mehmetit. Sipas statistikave të
vitit 1991 drejtuar nga D.I.B. (Komuniteti
Musliman Turk), në Çanakkale ndodhen
gjithsej 742 xhami.
Sulmi i parë i Ngushticës i njohur në
literaturën perëndimore si “Luftërat e
Galipolit”, filloi më 3 nëntor të vitit
1914. Dy anije luftarake angleze
bombarduan qendrat Ertuğrul dhe
Seddülbahir, ndërsa dy anijet luftarake
franceze bombarduan qendrat Kumkale dhe
Orhanije. Ky ishte edhe shkaku i
fillimit të luftës, e cila edhe pse nuk
ishte shpallur zyrtarisht, ky veprim
aludonte se qëllimi i sulmeve detare do
të ishte Ngushtica. Më 5 nëtor 1914
Franca dhe Anglia do t’i shpallin
zyrtarisht luftë Perandorisë Osmane.
Kjo luftë e cila përfundoi me disfatën e
Fuqive të Bashkuara (Francë dhe Angli)
do të ndryshonte vazhdimësinë e Luftës
së Parë Botërore, ashtu sikurse do të
përgatiste rënien e Rusisë cariste dhe
ndryshimet në shtetin anglez.
Në luftën e Çanakkalesë e cila la gjurmë
në historinë botërore dhe zgjati për më
shumë se një vit (3 Nëntor 1914 - 9
Janar 1916) morën pjesë 410.000
ushtarë anglezë dhe 79.000 ushtarë
francezë. Vetëm në radhët e ushtrisë
angleze, numri i të vrarëve ishte
213.980. Ndërsa në kampin tjetër morën
pjesë reth 700.000 ushtarë të forcave
turke ndër të cilët 213.882 ishin të
rënët.
Zekeriya Kurşun,Türkiye Diyanet Vakfı
Islam Ansiklopedisi, botimi i parë,
Istanbul 1993, vëll. i VIII, fq.
205-208. (përktheu nga turqishtja dhe
përshtati në shqip, Elona Sytari).
[2] Një shehid.
[3] Shqipëri.
[4] Dy shehidë.
[5] Greqi.
[6] Një shehid.
[7] Bullgari.
[8] Gjashtëmbëdhjetë shehidë.
[9] Pesëqind e katërdhjetë e tre
shehidë.
[10] Gjashtë shehidë.
[11] Njëzet shehidë.
[12] Tetë shehidë.
[13] Horan. Dhjetë shehidë.
[14] Një mijë e nëntëqind e katërdhjetë
e dy shehidë.
[15] Shtatëmbëdhjetë shehidë nga
Shkodra.
[16] Një mijë e tetëqind e shtatëdhjetë
e shtatë shehidë.
[17] Shtatë shehidë.
[18] Një shehid.
[19] Katër shehidë.
[20] Dy shehidë.
[21] Dy mijë e tetëqind e nëntëdhjetë
shehidë.
[22] Gjashtëdhjetë e tre shehidë.
[23] Dy shehidë.
[24] Pesëdhjetë e tre shehidë.
[25] Tridhjetë e shtatë shehidë.
[26] Një shehid.
[27] Gjashtë shehidë.
[28] Njëzet e dy shehidë.
[29] Pesëdhjetë e katër shehidë.
[30] Dy shehidë.
[31] Një shehid.
[32] Pesëmbëdhjetë shehidë.
[33] Tetëmbëdhjetë shehidë.
[34] Liban.
[35] Njëzet e shtatë shehidë.
[36] Një shehid.
[37] Dy shehidë.
[38] Një shehid.
[39] Dhjetë shehidë.
[40] Një shehid.
[41] Trembëdhjetë shehidë.
[42] Ciceroni i grupit (njëkohësisht
edhe imam xhamie në një zonë të afërt më
Exhabatin) tregonte se numri i vërtetë i
shehidëve të Çanakkalesë ishte i
panjohur, edhe për faktin se shumë prej
të rënëve nuk ishin identifikuar
asnjëherë. Kjo do të thotë se 59408
është numri i shehidëve të identifikuar,
por jo numri përfundimtar i të rënëve në
këtë betejë të gjatë!
[43] Në këtë vizitë, grupin tonë e
drejtonte dr. Durak Pusmaz, pedagog i
tefsirit në Qendrën e Studimeve
Pasuniversitare Haseki, në Pendik të
Stambollit. Ai ishte një burrë fjalëpak,
i zbardhur nga vitet dhe nga studimet.
Mustaqet e bardha ia shtonin edhe më
shumë prezencën prej një studiuesi
serioz, i karakterizuar edhe nga durimi
e dashamirësia ndaj tjetrit.