Muslimanët, edukatorët e Europës,
dritësuesit e saj
Imam
Muhamed B. Sytari
Myfti i Zonës Shkodër
Edukata e dijes
dhe e kulturës në Islam, nis me ajetin e
parë të sures El-Alak: “Lexo me emrin
e Zotit tënd që krijoi”.[1]
Ky ajet në vetëvete e madhëroi
vërtetësinë e leximit dhe të dijes,
sikurse lajmëroi se në Islam mendimi dhe
mendja kanë një vend në piedestal, por
njëkohësisht hapi thelbin e qytetërimit
islam para mbarë botës.[2]
Më pas
urdhëroi: “Thuaj: A janë të barabartë
ata që dijnë dhe ata që nuk dijnë?”[3],
që u pasua me ajetin: “Dhe thuaj:
Zoti im, ma shto mua diturinë!”[4],
si dhe me ajetin e parë të sures
El-Kalem: “Nún - Pasha lapsin dhe atë
çfarë shkruhet”.[5]
Pra, në një
mënyrë a një tjetër, Islami erdhi me
shpirtin dhe frymën e dijes. Ai edukoi
ditë pas dite ndjekjen e rrugëve të saj,
specializimin në dituri të ndryshme,
analizimin dhe thellimin në të mirë dhe
në dobi të njerëzimit.
Por, mbi të
gjitha nxiti edukimin e mendjes dhe
zemrës, që në moshë të vogël, në rrugën
e edukimit të një individi të shëndoshë
musliman, i aftë për t’u përballur me
jetën, për ta ndërtuar më pas, në rrugën
e trashëgimit të mirësive të Zotit, brez
pas brezi.
Nga ana tjetër,
Resulull-llahu (a.s) u bë nxitësi
shembullor i kërkimit të dijes dhe
lartësimit të pozitave të dijetarëve,
deri aty sa ia obligoi kërkimin e dijes
të gjithë muslimanëve.
Njëkohësisht,
Hz. Muhammedi (a.s) shpjegoi rëndësinë
dhe madhështinë e këtij obligimi, kur
tha: “Me të vërtetë All-llahu,
melekët e Tij, banorët e qiellit dhe të
tokës, deri buburreca në vrimën e saj,
edhe balena, kërkojnë falje për atë që u
mëson njerëzve të mirën”.[6]
Madje, në
hadithin e transmetuar nga Imam Muslimi,
në lidhje me fisnikërinë e atij që del
për të kërkuar dituri, pra për studentin
që e ka një nijet të pastër për të
mësuar e për t’u bërë një specialist a
dijetar i dobishëm për vendin dhe fenë e
tij, tha: “Dhe ai që ndjek një rrugë,
në të cilën kërkon dituri, All-llahu do
t’ia lehtësojë rrugën për në xhennet”.[7]
Nga këtu, ata
që analizuan rezultatet e kësaj nxitje
dhe këtij shpirti të pashembullt në
histori, konkluduan se ishte pikërisht
Islami ai që udhëhoqi njerëzimin me
dritën e dijes, deri në atë gradë, sa
diferencat në mesin e muslimanëve të
ditur dhe jomuslimanëve analfabetë ishin
shpeshherë shokuese.
Dhe shembulli
më i mirë, janë shekujt dritësues të
Islamit në Evropën analfabete, plot
injorancë dhe të zhytur në mjerim.
Dijetarë të ndryshëm, muslimanë dhe jo,
kanë hedhur dritë me objektivizëm mbi
fakte të shumta, që vërtetojnë dhe
dëshmojnë mirësinë e madhe që bënë
mësimet e Islamit, që nga momenti i parë
i depërtimit në Evropë.
Si të thuash,
teksa muslimanët hapnin errësirat e
kontinentit të vjetër, me dritën e
Kur’anit dhe Traditat e Hz. Muhammedit (a.s),
një shpirt i ri përparimtar dhe një
qytetërim i ri hyjnor, bëhej gati të
begatonte qiellin dhe tokën e Andaluzisë
evropiane, që dëshmonte All-llahun, Zot
të Vetëm të gjithësisë dhe, Muhammedin (a.s),
si Vulë të profetëve të Zotit.
Dr.
Abdurrahman Ali El-Haxhi,
pedagog i historisë islame, në
Fakultetin e Letërsisë, në Universitetin
e Kuvajtit, teksa shkruan për zhvillimin
e Andaluzisë nën dejtimin e muslimanëve,
përmend se në vitin 719: “Nisën të
ndërtoheshin disa godina të reja.
Fillimisht u ngritën xhamitë, në vende
të ndryshme – kjo ishte vepra e parë që
ndërtonin muslimanët kudo, kur banoni
një vend – poashtu medresetë (shkollat)…
Përherë në botën islame, xhamitë
njiheshin edhe si institute për të
mësuar njerëzit”.[8]
Ndërsa, teksa
flet për respektimin e treguar nga
muslimanët në Spanjë ndaj objekteve të
kultit joislam, argumenton: “I shihje
xhamitë përbri kishave, ato asnjëherë
nuk u kthyen në xhami, vetëm se në
rastet e konvertimit të tyre a
braktisjes, pasi njerëzit përqafonin
Islamin”.[9]
Ai, gjithashtu
konstaton se: “Si rezultat i
mirësjelljes islame, u shtuan edhe
rastet e lidhjeve dhe përzierjes së
muslimanëve me jomuslimanët e Spanjës,
deri aty sa në disa raste ndodhen edhe
lidhje martesore”.[10]
Studiuesi
Christie Arnold, në librin e
tij “Trashëgimia islame në art,
fotografi dhe arkitekturë”, ndër të
tjera pohon se: “Për rreth një mijë
vjet, Europa qëndroi si e shastisur
përballë artit islam”.[11]
Ndërkohë,
orientalisti hollandez Reinhart
Dozy (1820-1883), pedagog i
gjuhës arabe në Universitetin e Lidenit,
shkruan: “Në të gjithë Andaluzinë nuk
gjendej një analfabet, ndërkohë që
shkrim e këndim në mënyrë parësore, në
të gjithë Europën, nuk dinte vetëm se
klasa e lartë e priftërinjve”.[12]
Orientalisti
anglez Stanley Lane-Poole
(1854-1931), pedagog i studimeve arabe
në Universitetin e Dublinit, në librin e
tij: “Arabët dhe Spanja”, shkruan: “Ndërkohë
që Europa analfabete zhytej në injorancë
dhe mjerim, Andaluzia udhëhiqte dhe
mbante flamurin në dije dhe kulturë”.[13]
Poeti libanez
Iljas Ebu Shabaka
(1903-1947), në librin e tij: “Lidhjet e
mendimit dhe shpirtërores në mesin e
arabëve dhe francezëve”, shkruan se: “Perëndimi
i civilizimit arab, ishte një mjerim i
madh për Spanjën dhe Europën, pasi
Andaluzia nuk e njohu mirëqenien vetëm
se nën hijen e arabëve. Sapo arabët
ikën, aty mbizotëroi shkatërrimi në vend
të pasurive, bukurisë dhe gjelbërimit…”.[14]
Ndërsa mjeku
dhe fizikanti ukraino-amerikan,
Victor Robinson (1886-1947),
teksa shkruan për civilizimin arabo-islam
në Andaluzi, konstaton se: “…
Pasanikët e Europës nuk arrinin dot të
firmosnin emrat e tyre, ndërkohë që
fëmijët e muslimanëve në Kordova shkonin
nëpër medrese. Ndërsa murgjërit
belbëzonin në leximin e teksteve të
shenjta në kisha, mësuesit e Kordovës
kishin themeluar një bibliotekë, që
krahasohej për nga madhështia me
bibliotekën Aleksandrisë…”.[15]
Ateisti
George Bernard Shaw (1856-1950),
irlandezi nobelist, dramaturg dhe kritik
i letërsisë dhe i muzikës, tha shprehjen
e tij të madhe, në të cilën konstatoi
se: “Feja e Muhammedit ishte argument
vlerësimi të lartë… Ajo ishte feja e
vetme që kishte aftësi të përfshinte të
gjitha fazat e jetës. Unë mendoj se
është detyrim për ne ta konsiderojmë
Muhammedin si shpëtimtarin e njerëzimit!
Dhe se një person në performancën e tij,
nëse do të kishte në dorë fatet e botës
së re, do të arrinte sukses në zgjidhjen
e problemeve të saj”.[16]
Ndërsa dekani i
Fakultetit të Drejtësisë në
Universitetin e Vjenës, shkencëtari
Sherbel, në Kongresin e
Drejtësisë, në vitin 1927, konstaton
botërisht se: “Njerëzimi duhet të
ndjehet krenar me aderimin në të, të një
burri si Muhammedi (a.s), i cili, me
gjithë analfabetizmin e tij, para rreth
13 shekujsh, arriti të sillte një
legjislacion, që do të na bënte ne
evropianëve më të lumturit e botës, nëse
do të arrinim në thelbin e tij, pas
dymijë vjetësh!”.[17]
Këto dëshmi dhe
shumë të tjera (pa fund), arrijnë në
këto konkluzione, sepse në Islam: “Kërkimi
i diturisë është obligim për çdo
musliman”[18],
mashkull a femër qoftë, por edhe për
faktin se muslimanët u edukuan që dijen
ta përhapin, mos ta fshehin në asnjë
mënyrë.
Resulull-llahu
(a.s), ishte i prerë kur tha: “Ai që
fsheh një dije, me të cilën All-llahu i
sjell dobi njerëzve në çështjet e fesë,
All-llahu do ta ndëshkojë me zjarr në
ditën e gjykimit”![19]
Dhe në Islam, kur bëhet fjalë për fenë,
në fakt bëhet fjalë për krejt jetën dhe
çfarë e bën njeriun të jetojë me
dinjitet, sipas hartës së shënuar nga
Zoti i gjithësisë…
(Hytbeja e xhumasë,
mbajtur, më 21. 2. 2014, në xhaminë e
Parrucës)
[1]
Kur’ani, El-Alak: 1, nga pesë
ajetet e para
që zbritën fillimisht nga krejt
Kur’ani.
[2]
Abdullah Nasih Ulvan, “Terbijetul-euladi
fil-Islam”, botimi 30, Bejrut,
1996, vëll. I, fq. 196.
[3]
Kur’ani, Ez-Zummer: 9.
[4]
Kur’ani, TaHa: 114.
[5]
Kur’ani, El-Kalem: 1.
[6]
Transmetuar nga Tirmidhiu, nga
Ebu Umame (r.a).
[7]
Transmetuar nga Muslimi, nga Ebu
Hurejra (r.a).
[8]
Dr. Abdurrahman Ali El-Haxhi,
“Et-Tarikhul-Endelusi”, botimi i
VII-të, Damask, 2010, fq. 148.
[9]
Po aty, fq. 165.
[10]
Po aty, fq. 165.
[11]
Abdullah Nasih Ulvan, “Terbijetul-euladi
fil-Islam”, botimi 30, Bejrut,
1996, vëll. I, fq. 197.
[12]
Po aty, fq. 197.
[13]
Po aty, fq. 197.
[14]
Po aty, fq. 197.
[15]
Po aty, fq. 197.
[16]
Po aty, fq. 197.
[17]
Po aty, fq. 197.
[18]
Transmetuar nga Ibni Maxheh, nga
Enesi (r.a).
[19]
Transmetuar nga Ibni Maxheh, nga
Ebu Said El-Khudri (r.a).